חווית משתמש – זה כבר לא עניין של בחירה
את המושג USER EXPRIENCE טבע ב- 1993 DON NORMAN פסיכולוג קוגניטיבי ומעצב, אך התחום הזה קיים מסביבנו עוד הרבה לפני. למעשה מאז שהתחילו נסיונות לשפר ולייעל תהליכי עבודה בין העובד לבין כלי העבודה שלו. [1] חזרה לזמננו, אל עולם הממשקים הדיגיטליים ואינטראקציית אדם-מחשב, אי אפשר כבר שלא להתחשב בצרכי המשתמש וב"חוויה" שלו עם הממשק הדיגיטלי.
מה זה אפיון UX?
עיצוב חווית משתמש (UX) הינו התהליך בו משתמשים צוותי עיצוב ואפיון כדי ליצור מוצרים המספקים חוויות משמעותיות ורלוונטיות למשתמשים. זה כולל למעשה תכנון של כל תהליך הרכישה והשילוב של המוצר, כולל היבטים של מיתוג, עיצוב, שמישות ותפקוד מיטבי. [2]
אפיון טוב נועד לספק למשתמשים של המוצר, אינטראקציה נוחה ומהנה עם הממשק או המוצר. בעזרת מתודולוגיות מחקר איכותני וכמותני, ניתן לאפיין במדויק את המשתמשים וקהל היעד אליו פונים, להבין כיצד הם יעשו שימוש במוצר, לקבוע אסטרטגיות מתאימות כדי להשיג את מטרות הלקוח והיעדים העסקיים, ובהתאם לכך ניתן לתכנן כיצד ממשק המערכת ייראה מבחינה מבנית ולוגית.
למה צריך בכלל אפיון?
1. עבודת האפיון מהווה את הבסיס לבניית האתר / האפליקציה / הממשק. ככל שהבסיס יהיה יציב, נוח ומותאם לצרכים כך תהליך קבלת ההחלטות יהיה קל ומדויק – בפרט העיצוב הוויזואלי, תוכן ומידע שיופיע, הבנה והיכרות עם קהל היעד ופנייה מותאמת אליו.
2. מוצרים המספקים חווית משתמש טובה מתוכננים לא רק על פי צריכת המוצר או השימוש בו אלא גם כוללים חשיבה של כל תהליך הרכישה, הבעלות והן הליך פתרון הבעיות. באופן דומה, מאפייני UX לא מתמקדים רק ביצירת מוצרים הניתנים לשימוש; אלא מתרכזים גם בהיבטים אחרים של חוויית המשתמש, כמו הנאה, יעילות וכיף. [3]
3. אפיון מקצועי יחסוך לכם כסף, מניסיון. עבודת איפיון נכונה עבור המשתמש חייבת לכלול ולשקלל עוד בשלב הראשוני את המטרות העסקיות של העסק על מנת שההשקעה בשלבים מתקדמים יותר תהיה יעילה וכדי שהמוצר שלכם ייענה על הצרכים של משתמשים פוטנציאלים ובסופו של דבר יצליח לשמר לקוחות ולשפר את שירות הלקוחות שלכם.
4. לאפיון חווית משתמש יש יתרון חד וברור: הוא יאפשר לנו "להפעיל" את המשתמשים, יניע אותם לפעולה או יעד ספציפי ונוכל לכוון אותם במהירות ובפשטות.
איך מתנהל תהליך האפיון ?
1. מחקר שוק ומתחרים – מי השחקנים המרכזיים בשוק, מי הקהלים שהלקוח פונה אליהם וכדומה
2. הגדרת הפרסונות – שלב חשוב המסייע להבין מי הם המשתמשים וקהל היעד של המוצר
3. מסמך דרישות – מה חשוב שהמוצר יכלול, מהם הפיצ'רים והיכולות שחשוב שיופיעו וכדאי לחלק את המסמך הזה על פי שלוש רמות – קריטי , חשוב ,אפשר שיופיע (nice to have )
4. שלב השילודים – WIREFRAMES זהו למעשה מסמך המציג את התבנית, המבנה, ההתנהגות וארכיטקטורת המידע של המוצר. אין פה נגיעה עיצובית כלל, כדי לתת דגש על אפיון, התנהגות והיררכיות של אלמנטים.
5. עיצוב וויזואלי ופיתוח – השלב הצבעוני והכנסת פן וויזואלי המשלב את ערכי המותג והשפה המיתוגית ולאחר מכן פיתוח הממשק והפחת חיים במוצר – כאן למעשה האיפיון משתלב לצורך פתרון בעיות שצצות בשלבי הבנייה ובמקרים רבים יש צורך לחזור לשלבים מוקדמים כדי לנסח מחדש מטרות או לפענח ולפתור שאלות שעלו בשלבים מתקדמים. זהו שלב מעניין, מרגש ודורש עבודה מולטי-דיסציפלינרית של כל הצוותים.
6. בדיקות שמישות מול משתמשים וביצוע ראיונות מולם בגרסת בטא – זהו שלב שבהרבה מקרים מדלגים עליו מסיבות כספיות, עסקיות ולוחות זמנים דוחקים, אך לעיתים שלב זה מסייע להבין מה עובד יותר ומה פחות, מסייע לשפר ולדייק את חווית השימוש במוצר וכדומה.
References
[2] https://www.interaction-design.org/literature/topics/ux-design
[3] https://www.interaction-design.org/literature/topics/ux-designhttps://www.interaction-design.org/literature/topics/ux-design